Як забезпечити наявність товару в потрібний час, в потрібному місці і потрібній кількості?
11 Nov 2015

У Києво-Могилянській бізнес школі (kmbs) пройшов Модуль 4 дванадцятого сезону бізнес курсу «Фарт тут ні до чого» – «Повний набір рішень та бізнес-процесів для вибудовування довгострокового конкурентоспроможного бізнесу дистриб’ютора». Сертифікований фахівець ТОСICO, партнер і керівник ТОС-практики компанії Apple Consulting® Андрій Колотов розкрив кореневі проблеми дистриб’юторів і їхніх клієнтів – мережевого роздробу, а також запропонував ефективні механізми їх вирішення в логіці Теорії обмежень. У модулі взяли участь власники і топ-менеджери великих українських роздрібних і дистрибуторських компаній різних галузей – від продуктового до одежного.

Автор Теорії обмежень Елі Голдратт говорив, що 1% поліпшень відповідають за 99% результату. І найскладніше – знайти в системі цей крихітний відсоток, тобто правильно сфокусуватися.

Використання TOC в якості системного підходу до розробки плану та впровадженню значних поліпшень діяльності системи увазі використання т.зв. обмеження в якості важеля для управління і забезпечення зростання системи. На цьому засновані п`ять фокусуючих кроків ТОС для менеджменту компанії, що дозволяють сфокусуватися: вибрати обмеження системи, вирішити, як використовувати це обмеження по-максимуму, підпорядкувати все цьому рішенню, розширити обмеження системи, і якщо воно усунуто, повернутися до першого кроку.

«Цей алгоритм є досить очевидним і виглядає як здоровий глузд, – зазначив Андрій Колотов. – Але, тим не менш, в житті він мало застосовується. У більшості компаній відразу після знаходження обмеження переходять до четвертого кроку – його розширенню ».

Неправильні політики призводять до незадовільних фінансових показників, а також – до конфліктів і напруженості між ключовими функціями. Основними факторами, які блокують систему роботи компанії дистриб’ютора або роздробу, є нестача товару і надлишки товарів в системі. Ці фактори з’являються з причини присутності невизначеності в системі – як з боку споживчого попиту, так і з боку постачальників. Головне, що необхідно досягти – створити конкурентну перевагу шляхом забезпечення такого функціонування системи, яке видає високий рівень наявності товару при скороченні надлишків в системі. Адже основна цінність – як дистриб’ютора, так і роздробу полягає в тому, щоб покупець мав можливість купити потрібний товар як тільки того забажає.

Андрій Колотов зазначив три ключові чинники, які впливають на ефективне функціонування системи управління запасами:

1. Не можна продати те, чого у вас немає. Наприклад, запас мережі магазинів не можна назвати низьким, але 15% -19% SKU відсутній на залишках. При цьому все, що продано, не потрапляє в наступне замовлення на поповнення. У результаті – «безпека» працює проти нас.

2. Процеси не синхронізовані з глобальними цілями. Т.зв. локальні показники відділу поставок, менеджерів, роздробу працюють проти досягнення глобального результату. У підсумку отримуємо низькі відсотки продажів з полиці і переміщення третини товару в «хвіст».

3. Управління запасами на основі прогнозів, які, на жаль, ніколи не бувають точні. Чим довше час поповнення, тим менш точний прогноз.

Нижче представляємо вам відгуки деяких бізнесменів, які стали учасниками даного модуля:

Вадим Хоменко, фінансовий директор «Будинок Іграшок»:

«Ми завжди в пошуку нових рішень для оптимізації бізнес-процесів, для поліпшення ключових показників – як в ланцюзі постачань, так і в інших функціях бізнесу. На модулі я почув загальні концепції ТОС, ми говорили про тактичні рішеннях управління поличного простору, категоріями, ланцюгами поставок. Всі запропоновані механізми та рішення досить логічні і можуть бути також реалізовані у нашій бізнес моделі.

Якщо говорити глобально про впровадження, то найскладнішим, на мій погляд, буде перебороти внутрішні сумніви – а чи варто нам мінятися чи ні !? Зміни стосуватимуться всіх підрозділів і по суті необхідний перегляд багатьох бізнес процесів, які вже протягом довгого часу досить ефективно функціонують.

Цей модуль – тільки вершина айсберга. Ми отримали загальні розуміння концепції ТОС, і я впевнений питання будуть наростати сніжною грудкою в міру просування. Кожен бізнес має свою специфіку, і опрацювання деталей займе дуже багато часу. Для цього буде потрібно заглибитися в концепцію і можливо відвідати більш розширений курс »

Сергій Шаповалов, заступник начальника IT відділу, «ТАВРІЯ-В»:

«Наша компанія має великий досвід застосування ТОС в управлінні проектами, крім практики впровадження ТОС в управлінні поставками з РЦ на магазини.

Рекомендовані книги Голдратта читав давно – написані добре, художньо, всіляко радив своїм колегам. Програма курсів цілком доступно роз’яснює практичну механіку впровадження ТОС. Оскільки я математик, то застосовувані в ТОС методи й алгоритми видалися для мене чимось складним. Обсягу інформації для двох днів курсів було в повній мірі достатньо. На запитання: «Що додати в курс?», Думаю, можна навести приклади типових помилок впровадження, типові ризики.

Комерційний відділ, розподільний центр, buyer & sales і магазини зараз працюють з бізнес-процесів, які удосконалювалися роками. Впровадження програм з управління запасами по системі ТОС – це не модернізація існуючої системи, це революція в поточних бізнес-процесах. Одні процеси потрібно викинути і впровадити принципово нові. Головний ризик в таких випадках – отримати в результаті систему, яка не буде працювати.

Зараз настав досить вдалий час для впровадження ТОС: криза, подорожчання продуктів, вимушена економія витрат більшості покупців, високі накладні витрати магазинів. В описаних умовах головне – це ефективність роботи магазину ».

Нелія Семененко, head buyer, «Laura Ashley»:

«Особисто я з Теорією обмежень вперше зіткнулася на цьому модулі. Дуже цікаво. Все що я почула за два дні модуля – дозволяє мені констатувати, що наша компанія працює у правильному напрямку – у нас ТОС впроваджено настільки, наскільки дозволяє роздрібна система роботи. Для мене в ТОС нове – це термінологія і розуміння правильності того, що ми робимо. У нас є в системі 1С і в інших електронних носіях щоденна / щотижнева / щомісячна аналітика залишків, є транзитні склади. Можу відзначити, що наші директора магазинів вже роки два-три як повністю побороли опір змінам. Зараз вони самі відмовляються від своїх «хвостів», і дуже швидко змінюються між собою товаром або просять Центральний Київський офіс зробити переміщення між магазинами. Робота в ЦС – у нас реалізується класично і безпосередньо, тобто склад просто формує документообіг. Я працюю дуже давно в одному і тому ж напрямку – замовленнях, розміщенні товару на складах, в комунікації з магазинами, переміщенні товару, сортуванню товару, який приходить на склад. Цікаво було загальне розуміння. Модуль повністю мені розкрив початковий механізм роботи системи – від розміщення замовлення дистрибутором. Наш головний офіс, який працює в Англії, працює за системою ТОС. І вони нас жодного разу не підводили.

Для нашої компанії – всі складнощі впровадження ми пройшли. ТОС нам навпаки спростила роботу. У нас overstock або autostok в нормальних умовах роботи – мінімум, а прогнозування коригується щотижня. Адже довгострокові прогнози 100% не збуваються ».

Більш детально познайомиться з вмістом всього Бізнес-курсу «Фарт тут ні до чого» ви можете в брошурі.

Якщо зараз Ви вперше почули про Теорії обмежень або вже по якихось причин вважаєте, що ТОС Вам не допоможе, пропонуємо безкоштовно прослухати 4-х годинний відео-курс Apple Consulting®: «Введення в ТОС і Процеси мислення» на першому в Україні порталі безкоштовної он-лайн освіти Prometheus.

Отримуйте найсвіжіший контент і коментарі ТОС-експертів у ТОС-спільноті на Facebook

Якщо у Вас є питання, сміливо телефонуйте: +38 050 696 45 63

ТОВ «Епл Консалтинг»
вул. Велика Васильківська, 9/2,
бізнес-центр "Макулан", оф. 8,
01024, Україна, м. Київ
info@applecons.com.ua
Підписатися на розсилку

© ТОВ «Епл Консалтинг» -
2002-2024. Всі права захищені
Партнер ЕВА