«Я вкладав кошти, які можу прийняти як втрату у випадку невдачі», – підхід, з яким засновник онлайн-сервісу Concert.ua Дмитро Феліксов відкрив книгарню ReadEat у вересні 2023-го. Бізнес-план складав керуючись досвідом онлайн-продажу квитків, проте ставку зробив на фізичні книгарні, каже Феліксов. Чи виправдала ReadEat очікування за рік? Темп не дуже відповідав плану, але окупність за три роки залишається реальною, говорить підприємець.
Співвласник мереж Lucky i Chef’s Table Володимир Ярославський у 2023-му запустив франшизу ресторану української кухні Nai, яку вже продав 15 партнерам у Європі та США. «Хотіли створити щось особливе і диверсифікувати ризики», – розповідає він. Окупність інвестицій в бізнес-плані – шість років, каже ресторатор.
Як підприємці розраховують доцільність бізнесу під час великої війни? Необхідно написати бізнес-план, щоб оцінити вкладення і термін їхньої окупності, пояснює бізнес-консультантка і засновниця Apple Consulting Юлія Плієва.
«Методологія бізнес-плану після вторгнення не змінилася, але стало важче будувати припущення про дохідність», – каже Плієва. За 2,5 року склалися закономірності реакцій ринку, додає вона.
Як написати бізнес-план так, щоб він мав сенс в умовах великої війни?
Стандартний шаблон для бізнес-плану
Крок 1: Визначте цілі та оцініть ринок
Перед початком бізнесу потрібно розуміти, яку нішу ви можете зайняти, радить доцент Українського католицького університету і співзасновник Школи усвідомленого підприємництва Артем Корнецький. «Окупність в умовах війни може виявитись нижчою, ніж ви заплануєте. Інвестори зараз теж очікують менших результатів від бізнесу», – пояснює він.
Виїзд українців за кордон – можливість для розширення, вирішив Володимир Ярославський на третьому місяці вторгнення. «Відчували, що інтерес до української кухні серед іноземців зростатиме», – розповідає він.
Дослідження ринку зайняли рік – франшизу ресторану Nai розробляли у європейських консалтингових компаніях, говорить Ярославський. Бізнес-план склали для 15 країн, врахувавши податкові системи, вартість робочої сили та особливості локацій. «Форма приміщення, заокруглення чи колони – все впливало на розрахунки», – каже Ярославський.
Для окупності Nai мають запрацювати 10 партнерських закладів – компанія зароблятиме на паушальних внесках і роялті 5%, каже Ярославський. Інвестиції у Nai могли бути $200 000–300 000, оцінює консультантка в ресторанній сфері Ольга Насонова. Підприємець не розкриває суми. В 2023–2024 роках відкрилися два ресторани Nai у Вроцлаві та Празі, ще 13 – на стадії ремонту, уточнили в пресслужбі мережі.
Співзасновник швейної компанії ТТХЮрій Русанов на початку вторгнення складав новий бізнес-план. Крихітне виробництво мисливського одягу з виторгом у 3 млн грн за 2021-й хотів спрямувати на потреби війська, каже він. Консультувати запросили військових, говорить Юрій Русанов. «Вони радили, як їм зручно і що шиють американські виробники», – розповідає засновник.
Продавати одяг ТТХ планувала напряму військовослужбовцям через сайт, паралельно – брати участь у держзакупівлях, розповідає Русанов. Як переконати клієнтів, що їм потрібен ваш бізнес?
Крок 2: Опишіть ваш продукт
Ключове питання – чому люди мають віднести гроші саме у вашу компанію, говорить Юлія Плієва. Якщо можливо, протестуйте продукт, щоб отримати відгук і знизити фінансові ризики, радить експертка.
Не варто розписувати детальний портрет покупця, каже Плієва з Apple Consulting. «Треба зрозуміти незакриті потреби і як ваш продукт їх задовольнить», – говорить вона.
Підбірки книг на полицях, що відповідатимуть на питання читачів, так описував новий бізнес Дмитро Феліксов рік тому на краш-тесті Forbes із Юлією Плієвою та маркетологом Андрієм Федоровим.
«Аналіз ринку показав, що в читачів є запит на фізичний контакт із книгою», – каже Феліксов. Онлайн-магазин мав бути другорядним каналом продажів, додає підприємець. Як додану вартість бізнес-план передбачав у книгарнях ReadEat кав’ярню і простір для подій – зустрічей із письменниками, камерних концертів та обговорень у літературних клубах.
Очікував виторг 100 млн грн за перший рік, каже Феліксов. За рік дві книгарні у Києві та онлайн-магазин принесли трохи більше 75 млн грн, говорить він. Які проблеми виникли?
Крок 3: Складіть кілька фінансових сценаріїв
Не врахували сезонні спади продажів, особливо після різдвяних свят, пояснює Феліксов. «Фізичні книгарні вкладаються в план, онлайн-продажі відстають майже на девʼять місяців», – розповідає Феліксов.
Прорахувався й у маркетингових витратах, каже Дмитро Феліксов. «Закладав до 100 грн на залучення клієнта через рекламу і послуги диджитал-агенції – вийшло у 3,5 раза дорожче», – каже він. Видавництва пропонують покупцям більші знижки, ніж може дати ReadEat, додає Феліксов. «Моя позиція не змінилася – буду намагатися працювати з ними як з партнерами, а не конкурентами», – каже він.
Якщо терміни окупності один або декілька років – в умовах війни розраховуйте на вдвічі гірший сценарій, радить Юлія Плієва. «Якими джерелами доведеться покривати ці мінуси», – додає вона.
У плануванні фінансів пропишіть 3–5 сценаріїв, радить Артем Корнецький зі Школи усвідомленого підприємництва. «Складіть позитивний, реалістичний і негативний сценарії. Орієнтуватися краще на два останніх», – говорить він. Визначте показник, який допоможе зафіксувати відхилення від прогнозу, радить Корнецький. «Для малого бізнесу це може бути зниження планового прибутку на 10–30%», – каже експерт.
«Планувати фінанси від прогнозування продажів – хибний підхід для МСБ у нинішніх умовах», – додає Плієва. Якщо не вистачає ліквідності, зменшіть запаси та витягніть із них гроші, радить вона.
Крок 4: Продумайте, хто за що відповідає
Помилка молодих компаній – починати бізнес без розподілення ролей і перевантажувати керівництво, каже Юлія Плієва. «Врахуйте, які посади потрібні. Якщо на якомусь етапі знадобиться маркетолог, пропишіть це в бізнес-плані», – розповідає вона.
«Ми чітко визначили, хто в проєкті відповідає за фінанси. Хоча ми всі розуміємося на цьому і разом обговорюємо», – каже Володимир Ярославський.
В умовах війни варто окремо зважати на забезпеченість кадрами, говорить Плієва. «Врахуйте час і зусилля, які підуть на бронювання співробітників. Або пропишіть витрати на кадровий резерв – людей, які замінять мобілізованих працівників», – радить експертка.
Крок 5: Оцініть ризики
Закладайте уповільнення виробництва і продажів після ракетних обстрілів і відключень світла, радить Юлія Плієва. Але не всі зміни можливо врахувати.
«У другому кварталі 2024-го в більшості бізнесів було падіння – B2B і B2C-клієнти менше купували через анонс нового закону про мобілізацію та наступ на Харківщині», – говорить засновниця Apple Consulting.
ТТХ склав надто оптимістичний бізнес-план. У продажах розраховували на дефіцит військового одягу, розповідає засновник. Але через пів року попит покрили місцеві та закордонні постачальники. «Держава налагодила імпорт з Туреччини, Китаю і Європи. Ми цього не врахували, і в нас почали накопичуватись залишки», – розповідає він.
Як врятували продажі? У бізнес-плані співвласники прописали співпрацю з мисливськими магазинами, які змінили профіль на військові товари. «Замовлення почали надходити раз на квартал, від декого – щотижня», – каже Русанов.
Аналіз ризиків у бізнес-плані має включати протидію для кожного з них, каже Артем Корнецький. Наприклад, для прифронтового підприємства треба завчасно продумати способи релокації. «Це підтримуючі важелі, які варто врахувати навіть для найгіршого сценарію», – каже експерт.
Оригінал публікації на сайті Forbes UA