«Роками мріяла навчитись літати, шоб мандрувати світом власним літаком», – каже Юлія Плієва, СЕО консалтингової компанії Apple Consulting.
У жовтні 2023 року 46-річна Плієва пішла навчатись у льотну школу «Авіатор» в Києві. Курс передбачає 100 годин теорії та мінімум 45 годин польотів. Вартість навчання попри війну не змінилась – близько $10 000, каже вона. «Залишилося отримати ліцензію», – каже Плієва у вересні 2024-го. Поки що це неможливо. Причина – Державіаслужба не видає нові ліцензії приватних пілотів, бо з лютого 2022-го небо над Україною закрите.
Як льотні школи працюють під час війни і як навчитись пілотувати попри закрите небо?
Через пандемію NTO-Pilot продавали в Україні по літаку щотижня Фото utc-aviator.com
До повномасштабного вторгнення любительське пілотування набирало популярності в Україні. «Продавали в середньому по літаку щотижня», – згадує результати 2021-го Володимир Васильєв, власник компанії NTO-Pilot, яка імпортує та продає літаки. Вартість одного – від $120 000 до $1,5 млн.
Також Васильєв – співвласник льотної школи «Вулкан Ейр Академі», яку у 2021-му закінчили понад 200 студентів. В основному, за словами Васильєва, клієнтами були бізнесмени та СЕО великих компаній. «Під час COVID-19 власний літак дозволяв бути мобільним попри закриті для масових перевезень кордони», – пояснює він причини збільшення попиту в останні роки перед вторгненням.
Результат 2,5 років війни – з 20 льотних шкіл в Україні залишилось п’ять, каже Сергій Деркач, заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України. Решта або закрились, або переїхали за кордон.
У 2021-му оборот бізнесу Васильєва разом з партнером Андрієм Єфимченком з продажу літаків і навчання пілотуванню сягнув $30 млн. «Зараз від бізнесу залишилося десь 15%, – каже він. – Тримаємось завдяки продажам за кордоном та вивозу літаків з України».
Проте закривати льотну школу в Києві він не збирається. Ключові клієнти «Вулкана» – військові. Їх навчання замовляє держава, а польоти дозволяє Генштаб. У кожен набір разом із військовими може приходити до п’яти цивільних, пояснює Васильєв. Він не розкриває, скільки студентів випустить «Вулкан» у 2024-му. «Неможливість отримання ліцензії багатьох стримує», – каже він.
До кінця 2024-го він планує частково перевезти льотну школу в ЄС. «Але два літаки погодили з партнером залишити в Україні – на випадок, якщо українське небо принаймні частково відкриють», – пояснює він. Розвинута інфраструктура аеродромів та велика територія робить Україну ідеальним місцем для польотів. «Після війни очікуємо справжнього буму», – каже він.
Оригінал публікації на сайті Forbes UA