Як вилікувати українські управлінські хвороби
Юлія Плієва
Партнер та Генеральний директор, спеціально для DELO.UA

Головна проблема українських компаній - невміння конкурувати. Багато з них сформувалися не в ринкових умовах, а в момент розвалу СРСР. Тоді був божевільний дефіцит, і будь-хто, хто намагався його заповнити, міг швидко розбагатіти. Тому багато підприємств, створені до 2000-х, сумують за режимом "купи-продай". Деякі з них виросли, стали флагманами у своїй галузі, але пам'ять залишилася.

Якщо ти не вмієш конкурувати, то шукаєш спосіб вижити. Найпростіший - грати в цінові війни, надаючи більш дешеві товари і послуги. Цей шлях здається привабливим ще й тому, що у нас небагата країна, у людей немає зайвих грошей. Але ж і маржа вже не така, як в 90-і, тому доводиться оптимізувати витрати, влазити в борги, знижувати якість продукції, а це неминуче відбивається на споживачах.

Відсутність сильної конкуренції не дає поштовху до розвитку. У Лісабоні сотні готелів 4-5 зірок, а в Києві п'ятизіркові можна по пальцях перерахувати. При цьому рівень обслуговування навіть в самому скромному лісабонському готелі або ресторані досить високий: ті, хто надає неякісні послуги, просто не виживають. У нас же споживач не головний. В Україні багато підприємств, які вкрай неефективні та тримаються "на плаву" за рахунок неринкових механізмів. Наприклад, можна взяти кредит і не повернути, що для європейського бізнесу просто немислимо.

Українські компанії настільки звикли вважати ціну своєю головною перевагою, що, виходячи на експорт і стикаючись з реальною конкуренцією, просто губляться. Скажімо, фірма, яка шиє одяг з унікальним дизайном, хоче завоювати західний ринок, але на питання про те, як їй змагатися з європейськими компаніями, відповідає: "У нас в три рази дешевше, ніж у італійців".

Друга проблема нашого бізнесу - компанії варяться в "власному саке". Чому ви так робите? Завжди так робили! Але чому? Тому що вси так роблять. Підприємці живуть в шаблонах своєї галузі, як людина, яка ніколи не виїжджав за межі рідного міста. Люди з різних сфер, які мають різний досвід, здатні привнести в компанію більш креативий і, що ще важливіше, свіжий погляд. Подібний ефект може дати незалежний борд або зовнішній консультант. Іноді буває досить зайти на підприємство, щоб побачити те, що власник навчився не помічати.

Третя проблема пов'язана з топ-менеджментом. Вони знаходяться під тиском власників, які вимагають результату тут і зараз. Це позбавляє топів простору для маневру, тому вони не придумують довгограючі рішення, а вважають за краще "пігулки" від симптомів в надії, що впровадження CRM або діджіталізація приведуть їх до успіху.

Самі по собі сучасні управлінські рішення непогані та здатні зробити бізнес ефективніше, але питання в тому, як вони застосовуються. Деякі бізнесмени вірять, що чим більше ініціатив щодо поліпшення вони запустять, тим краще підуть справи. У багатьох флагманських компаніях кількість таких підпроектів досягає сотень і навіть тисяч. При цьому зміни носять локальний характер, і велика частина з них взагалі не дає результату. В результаті у членів команди формується імунітет до реформ, і вони починають саботувати будь-які нововведення.

Бездумно впроваджувати управлінські методики - все одно що самому собі призначати антибіотик. У кращому випадку не допоможе, в гіршому - вб'є. Вже краще розібратися, чому з'явився кашель, знайти причину алергії і вибрати відповідні ліки.

Кожні кілька років виникає нова мода: зараз просунуті компанії взяли курс на діджіталізацію, а в 2002 році всі захоплювалися бюджетуванням. Але нашим підприємцям не вистачає розуміння навіщо і як використовувати якийсь інструмент, а головне - чи потрібен він взагалі. Бездумно впроваджувати управлінські методики - все одно що самому собі призначати антибіотик. У кращому випадку не допоможе, в гіршому - вб'є. Вже краще розібратися, чому з'явився кашель, знайти причину алергії та вибрати відповідні ліки.

Джерело: delo.ua

 
ТОВ «Епл Консалтинг»
вул. Велика Васильківська, 9/2,
бізнес-центр "Макулан", оф. 8,
01024, Україна, м. Київ
info@applecons.com.ua
Підписатися на розсилку

© ТОВ «Епл Консалтинг» -
2002-2024. Всі права захищені
Партнер ЕВА