У травні 2015 Андрій Колотов, партнер і керівник ТОС-практики Apple Consulting® провів 2 майстер-класи на тему «Подолання Cash Constraint» або подолання обмеження у наявності коштів. Перша зустріч відбулася 20 травня в рамках проекту IdeaDays для аудиторії Києво-Могілянської бізнес школи (kmbs), а друга – 27 травня в програмі ЕВА Education для компаній-членів Європейської бізнес асоціації.
У своїх виступах Андрій Колотов наводив приклади ситуацій, коли обмеженням в компаніях виступають грошові кошти. Ключовими проявами наявності касових розривів є:
· Затримки доставки сировини і матеріалів постачальниками з причин несвоєчасної оплати,
· Боротьба підрозділів за обмежений грошовий ресурс – чиї рахунки повинні бути оплачені сьогодні?
· Умисне завищення результатів діяльності для отримання кредитів;
· Постійне перекредитування;
· Топ-менеджери витрачають левову частку свого часу на управління платежами / розподіл грошових коштів в ручному режимі;
· Платежі банкам і співробітникам регулярно затримуються.
І тут важливо врахувати 2 аспекти:
1) таке обмеження як наявність коштів дуже швидко може привести до банкрутства компанії,
2) ніякі інші поліпшення в компанії не будуть ефективні до тих пір, поки не буде усунуто дане обмеження.
Андрій Колотов розповів учасникам майстер-класів про нелінійий вплив даного обмеження на результати компанії. Приміром, навіть невелике, але одномоментне поліпшення доступності коштів в компанії надає набагато більший вплив на її фінансову стабільність, ніж регулярні, але мінімальні грошові вливання в систему.
Той же принцип діє і в зворотній ситуації: разове різке погіршення фінансового стану хоча б на 10% вже через 5 місяців може привести компанію до банкрутства. Ілюстрація небезпеки навіть мінімального погіршення наявності грошових коштів в компанії в умовах нестабільності – в таблиці нижче.
В якості ефективної протиотрути цієї «негативної спіралі» Андрій Колотов запропонував ряд оперативних дій, що дозволяють досить швидко витягнути компанію з «боргової ями». Серед них на першому місці – усвідомлення всієї небезпеки ситуації та прийняття такої реальності керівником компанії. Як тільки це відбудеться, можна переходити до наступних кроків:
· Створити звіт про рух грошових коштів на найближчі 13 тижнів (квартал) і ознайомити з ним топ-менеджмент компанії,
· Встановити необхідний на цей період запас матеріалів і позбутися від усього зайвого, відкласти незаплановані закупівлі,
· Розпродати зайві запаси готової продукції,
· Розпродати неліквіди навіть нижче собівартості,
· Зібрати дебіторську заборгованість раніше, навіть з істотним дисконтом,
· Продати всі застарілі і непотрібні активи, навіть якщо компанія до них «прикипіла»,
· На щоденній основі моніторити ключові фінансові показники (вільний грошовий потік, прострочені платежі, доступні грошові кошти), перестати вимірювати продажі, частку ринку і ефективність,
Як тільки компанії в результаті описаних вище дій вдасться досягти адекватного рівня коштів, компанія може перейти до роботи з іншими видами обмежень: ринок, увага менеджменту і т.д.
вул. Велика Васильківська, 9/2,
бізнес-центр "Макулан", оф. 8,
01024, Україна, м. Київ
info@applecons.com.ua
2002-2024. Всі права захищені