Бізнес-гра на підвищення: інсайти від топ-лідерів ринку
27 Feb 2025

Apple Consulting® разом із Києво-Могилянською бізнес-школою (kmbs) провели відкриту подію “Growth Challenge: патерни мислення, стратегії і тактики розвитку бізнесу”. Захід об’єднав провідних бізнес-лідерів, які поділилися своїм мисленням, власними кейсами, викликами та стратегіями масштабування в умовах невизначеності.

Як приймати рішення про масштабування в умовах нестабільності? Які стратегії допомагають бізнесу рухатися вперед? Чи варто розглядати експансію, злиття та поглинання, вертикальну інтеграцію або монополізацію як ключові тактики зростання?

Спікерами події стали: Лев Жиденко – співзасновник Аврора Мультимаркет, «Підприємець року в Україні» 2024 за версією Forbes; Урфан Гулієв – співвласник та CEO ЗАТ “Аснова Холдинг“; Володимир Орлов – регіональний менеджер з інновацій та цифрової трансформації в Cisco; Юлія Плієва – CEO Apple Consulting®, adjunct professor kmbs (модератор заходу).

Масштабування: вижити або зникнути?

Учасники дискусії зазначили, що шлях масштабування в першу чергу залежить від бізнес-моделі компанії, а також – її мети.

Лев Жиденко наголосив, що стратегія зростання для “Аврори” є не просто вибором, а необхідністю:

“Якщо ми не будемо самі на упередження зростати, то програємо, бо в нашому бізнесі операційна ефективність – це номер один. А отже, ефект масштабу критично важливий”.

За його словам, «Аврора» не може бути замкнутою лише в кордонах України. Тому що логіка західних мереж формату OneDollarStore експансійна, і просто обов’язково хтось колись прийде на український ринок та створить конкуренцію.

Бізнесмен також додав, що «Аврора» вже вийшла на ринок Румунії, де почала конкурувати з найбільшими гравцями Європи. Це підтверджує думку, що відсутність масштабування в низькомаржинальному бізнесі може стати критичною помилкою.

Урфан Гулієв розглянув масштабування через три аспекти: психологічний портрет власника – амбітні бізнесмени завжди прагнуть зростати; природа бізнесу – деякі бізнеси мають високу маржинальність і можуть дозволити собі стабільність, інші ж не мають вибору; джерела фінансування – міжнародні інвестори розглядають бізнеси виключно з точки зору їхнього зростання.

На думку Гулієва, бізнес Watsons в Україні, який не скористався можливостями експансії у 2008 році, поступився позиціями більш агресивним гравцям ринку.

Масштабування за «свої» чи залучені кошти?

Лідери бізнесу зійшлися на думці, що питання залучення інвестицій має розглядатися стратегічно. Лев Жиденко зазначив:

“Ми залучили Horizon Capital не лише заради фінансів, а як smart money – партнера, який зацікавлений у нашому зростанні”.

«І для нас це також проміжний етап такого тренування перед виходом на IPO», – додав Жиденко.

Ризики: головна ставка у грі

Найбільшими ризиками Урфан Гулієв бачить «податкову несправедливість». «По факту всі наші компанії дуже прозорі, ми сплачуємо всі податки. Але так вийшло, що в цих секторах, в яких ми працюємо, дуже багато інших операторів не сплачують податки. І це утворює нечесну конкуренцію».

«Ми можемо впоратися з будь-якими викликами, якщо всі працюють по одних правилах. А коли правила різні, вже ти не можеш впоратися з цим».

Лев Жиденко розповів, що в «Аврорі» у працівників є «право на помилку», але після помилки потрібно зробити «роботу над помилками».

«Ми вважаємо, що люди будуть боятися ризикувати і взагалі проявляти, брати на себе ініціативу, якщо їх наказувати за помилки. У нас це така одна із цінностей, вона звучить так: Візьми відповідальність – отримай можливість!».

За його словами, у цього «права на помилку» є продовження. Тобто зробивши помилку треба дійти до кореневої причини, подумати, чому була допущена помилка і як її уникнути в майбутньому.

«Таким чином ми усуваємо наступне повторення цієї конкретної проблеми, першопричини. Це, я думаю, прекрасний спосіб управління ризиками».

Внутрішня культура: «здибанки» та відкритість

Щоб керувати масштабованим бізнесом, компанія має бути відкритою. Лев Жиденко розповів про унікальний формат внутрішніх комунікацій у “Аврора” – “здибанки”. Це регулярні відкриті зустрічі в Zoom, де кожен з 15000 співробітників може поставити питання топменеджменту чи навіть висловити критику.

“У нас 15000 співробітників, але ми знайшли спосіб залишатися відкритими та доступними”.

Володимир Орлов поділився, що глобальна Cisco також застосовує подібний формат для своїх 70000 працівників, що свідчить про глобальний тренд на прозорість управління.

«У нас є ці здибанки, як це не дивно, але у нас є здибанка на 70 тисяч людей. І це кожного місяця здибанка називається «CiscoBeat»…Звісно, там немає мікрофона, де всі розмовляють, але якщо ви почитаєте чат, то там волосся дибом може вставати, тому що там в тому чаті обговорюють все, що тільки можна.

Ну звісно, після чату половину людей, які щось неправильно обговорюють, звільняють. Жартую».

Підсумок

Розвиток бізнесу – це динамічна гра, де виграють ті, хто приймає рішення швидко та адаптивно. Масштабування – не завжди обов’язковий шлях, але в низькомаржинальних бізнесах це питання виживання. Прозорість внутрішньої комунікації та правильний вибір інвесторів можуть стати вирішальними факторами у довгостроковому успіху компанії.

Apple Consulting® та kmbs продовжуватимуть створювати платформи для дискусій і обміну досвідом між бізнес-лідерами та професіоналами, щоб допомагати українському бізнесу зростати навіть у найскладніші часи.

ТОВ «Епл Консалтинг»
вул. Велика Васильківська, 9/2,
бізнес-центр "Макулан", оф. 8,
01024, Україна, м. Київ
info@applecons.com.ua
Підписатися на розсилку

© ТОВ «Епл Консалтинг» -
2002-2024. Всі права захищені
Партнер ЕВА