
Чому не варто чекати на завершення війни і покращення умов, а вже зараз інвестувати в зростання? Як це роблять українські інвестиційно-промислові групи і що радять іншим? Головне з дискусії на Форумі промисловців від Forbes Ukraine.
«Це було помилкою – необхідно було розвивати компанію, а тепер вимушений наздоганяти, аби вона не стала збитковою», – каже співвласник інвестиційної групи Time Радислав Ткаченко. Група працює у кількох секторах: агро, виробництво, нерухомість, медицина, ритейл.
«Бізнес – як їзда на велосипеді: поки крутиш педалі – їдеш, щойно перестаєш – падаєш», – говорить СЕО групи компаній «Асканія» Сергій Жила. Якщо почав інвестувати і розвивати великі бізнеси, потрібно це робити. Хто зупиняється і чекає – втрачає частку ринку. Її забирає та компанія, яка розвивається, нехай і обережно, додає він.
Під час війни Time збудувала завод із переробки проса, розпочала будівництво медичного центру і заводу з переробки кукурудзи.
«Асканія» фокусується на поліпшенні наявних бізнесів – їх у неї 12, зокрема імпорт і виробництво їжі та напоїв, вирощування квітів, енергетика. У 2024-му вона вклала €20 млн в енергонезалежність тепличного комплексу для троянд у Київській області і €1,6 млн у розширення виробництва квасу в Запоріжжі.
Де беруть кошти? Головне з панелі «Завтра більше: стратегії зростання регіональних промислових груп» на Форумі промисловців від Forbes Ukraine.
Розмову скорочено і відредаговано для зрозумілості.
У що інвестують під час війни
Один із чинників зростання групи Time – реінвестиція прибутку, каже Ткаченко. В середньому в рік вона виділяє на це 70–80% прибутку.
У кожної компанії Time є стратегія. «Чітко розуміємо, що хочемо побудувати в найближчі 3–5 років», – говорить Ткаченко.
За роки війни Time проінвестувала більше 500 млн грн, зокрема побудувала завод з переробки проса і закінчує будівництво заводу з переробки кукурудзи. Інші інвестиції – у новий склад і виробництво компанії «Віва Трейд», яка випускає спецодяг і засоби індивідуального захисту – рукавички, маски, респіратори.
«Левова частка інвестицій – у розвиток наявних бізнесів», – додає Ткаченко.
Співвласник інвестиційної групи Time Радислав Ткаченко Фото Сергій Пірієв для Forbes Ukraine
«У нас подібні стратегії», – говорить Жила. Близько 90% інвестицій «Асканія» витрачає на створення додаткових конкурентних переваг в існуючих бізнесах, решту – на нові проєкти.
У 2024-му «Асканія» вклала понад €20 млн у енергозбереження та енергогенерацію в бізнесі вирощування троянд, а також заміну освітлення на LED. «Це питання навіть не ефективності, а виживання: у собівартості троянди 50–55% – це енергоскладова», – пояснює Жила.
Звідки гроші для бізнесу
Time починає з власного ресурсу – реінвестиції, говорить Ткаченко. Ближче до фінішу може залучити додатковий кредит. «Працюємо з банками доволі активно, зокрема за програмою «5-7-9», – каже він.
«Асканія» теж користується банківськими кредитами, розповідає Жила.
Група фінансує також власним коштом свої бізнеси під відсоток. Це внутрішній кредит, нижчий за банківський на 1–2%, зазначає Жила. За його словами, якщо бізнес чи конкретний проєкт витримує ці умови, це індикатор для компанії, що він життєздатний.
Поради від промисловців
«Конкуренти не сплять», – говорить Ткаченко. Він радить не зупинятись, вдосконалювати продукт або послугу, інакше є ризик стати аутсайдером.
Турбулентність буде завжди, тому потрібно бути адаптивними, додає він. Як приклад наводить завод із переробки проса Time. Починали на вільному ринку і цілились на реалізацію товару до Європи. Коли ЄС ввели квоти, це стимулювало компанію на експорт до Великої Британії й США. «Зараз дивимося на Схід», – каже Ткаченко.
СЕО групи компаній «Асканія» Сергій Жила Фото Сергій Пірієв для Forbes Ukraine
«Важливо мати тих, з ким іти в проєкт», – говорить Жила про кадри. Через брак кадрів компанії створюють свої навчальні установи – корпоративні академії та університети.
«Якщо не можеш найняти людину відповідної кваліфікації з ринку, найми порядну людину з цінностями, які збігаються з цінностями твоїми чи компанії, і навчи її», – радить Жила.
Time намагається вирішити кадрове питання через залучення і навчання молоді, розповідає Ткаченко.
вул. Велика Васильківська, 9/2,
бізнес-центр "Макулан", оф. 8,
01024, Україна, м. Київ
info@applecons.com.ua
2002-2024. Всі права захищені
