0524
2870
Для мозку
Поділитися:

Чим займалася практично кожна компанія до кризи? Активно використовувала всі можливості зростаючих ринків. Переважно це стосувалося екстенсивного зростання, що вимагало значних інвестицій. Зважаючи на величезну динаміку зростання ринків такі інвестиції можна було робити як за рахунок реінвестованого прибутку, якого вистачало і на особисті потреби власників, і на інвестиції в бізнес, так і за рахунок практично необмежених можливостей доступу до позикового капіталу. Ми, як Консультанти з управління, спостерігали таку ситуацію повсюди і бачили, що велика частина інвестицій робилася досить неефективно і не сфокусовано. Безумовно, кожен власник рахував ROI і NPV, перш ніж прийняти рішення про інвестування. Але під неефективністю ми маємо на увазі направлення інвестування. Частіше напрямок зумовлювався амбіціями і марнославством власників, а не об'єктивною потребою бізнесу. І потім «ефективні інвестиції на папері» в дійсності танули на очах.

Здавалося б, до чого згадувати минуле, адже все вищеописане в даний момент не актуально. Однак ми хочемо підкреслити, що абсолютно в різних ринкових умовах (як на етапі бурхливого зростання, так і на спаді) питання розширення бізнесу і методів збільшення доходу залишається одним з найбільш чутливих і актуальних. І саме ті компанії, які знайшли «рецепт» правильного фокусування, не постраждали так від кризи, як інші компанії, що заливали інвестиціями свої амбіції, а не прагматичні потреби бізнесу і ринку. А тепер питання збереження бізнесу стоїть дуже гостро для більшості компаній. Питання виживання в умовах тотального дефіциту кеша, коли особливо нічого реінвестувати і нема чого запозичити.

Як зрозуміти, що саме робити компанії як на етапі довгострокового планування, так і на етапі операційного управління? Як зрозуміти, які пріоритети розставити у вирішенні безлічі управлінських завдань? Як зрозуміти, на чому саме сфокусуватися? Чому ці питання актуальні? Задумайтеся, що робить кожен з нас щодня в бізнесі? «Гасить пожежі». Термін, що щільно сидить в лексиконі кожного менеджера. А чому так відбувається? Коли ми знаходимося в ситуації постійного гасіння пожеж? Чи не тоді, коли ми боремося з симптомами і не усуваємо кореневу причину їх виникнення? Чому між підрозділами конфлікти тільки посилилися, тоді як в поточних умовах необхідно згрупуватися і «єдиним фронтом» боротися з проблемами? Чи не тому, що кожний підрозділ по інерції оцінюється локально, виходячи з припущення, що сума ефективності кожного підрозділу є поліпшення загального результату бізнесу? Це помилка. І, на жаль, українські бізнеси все ще щільно сидять в павутині невірних припущень, що зараз особливо гостро і швидко позначається на підсумкових показниках для бізнесу.

Що ж робити? Можливо, у Вас є більш дієві рішення, ніж ми запропонуємо Вам. Ми будемо вдячні, якщо Ви поділитеся своїм досвідом. А поки що більш дієвого та ефективного способу знайти кореневу причину, виявити вихідні невірні припущення, створити пріоритети роботи, окрім як Процеси Мислення ТОС ми не зустрічали. Саме тому даний розділ називається «Для мозку», тому що Процеси Мислення змушують дуже глибоко проникнути в поточну бізнес-логіку організації, подумати і знайти способи прориву.

Як це працює? Вихідна посилка Мисленевих процесів, їх основа - за цілим букетом небажаних явищ (НБЯ) стоїть одна коренева причина. Наприклад, Ваш бізнес відчуває такі небажані явища як:

  • Занадто висока дебіторська заборгованість;
  • Падіння продажів;
  • Низький рівень лояльності клієнтів до компанії;
  • Низький рівень лояльності постачальників до компанії;
  • Постійне «гасіння пожеж» в компанії;
  • Часті конфлікти між структурними підрозділами.

Що ви робите, щоб усунути ці небажані явища або знизити їх вплив на бізнес? Ви починаєте з ними боротися. Наприклад, не відвантажувати продукцію клієнтам, поки вони не погасять заборгованості. Або не платити основну частину заробітної плати своїм співробітникам з продажу, поки вони не вплинуть на скорочення дебіторки. Для підвищення лояльності клієнтів до компанії Ваш відділ маркетингу починає продумувати і реалізовувати різні програми лояльності, велика частина з яких вимагає додаткових грошей і так далі. Ось все це ми і називаємо «гасінням пожеж», тому як в такому випадку Ви боретеся з симптомами, а ніяк не з кореневою причиною.

Реалізувати міні-консалтинговий Проект за допомогою Процесів Мислення досить складно, але не довго - 1,5 місяці. Чому складно? Тому що необхідно у спільній команді (ключові особи Вашої команди і наші консультанти) досить глибоко проаналізувати всі небажані явища Вашої компанії, шляхом причинно-наслідкових зв'язків встановити їх кореневі проблеми, а також визначити, які формальні та неформальні політики, правила і процедури підживлюють у вашій компанії таку ситуацію. Таким чином, Ви отримуєте Дерево існуючої дійсності Вашого бізнесу. Об'єктом аналізу також можуть виступати Ваші клієнти, Ваші постачальники, окремі підрозділи або бізнес-напрямки. Який би не був об'єкт аналізу, мета одна - докопатися до «точки опори», щоб перевернути існуючу реальність. І тут навіть для будь-якого власника, який створював і вів свій бізнес протягом безлічі років, відкривається нове розуміння свого бізнесу, своїх дій і того, що необхідно змінити.

Знайти проблему, як відомо, означає наполовину знайти рішення. Це важливо, але це не все. Найголовніше, що Ви зможете зробити за допомогою Процесів Мислення - втілити проривне рішення. Нерідко такі рішення можуть змінити всю бізнес-логіку, але ж Вам це й потрібно для того, щоб істотно поліпшити ситуацію. Як кажуть, до тих пір, поки ми робимо те, що робимо, ми будемо мати те, що маємо.

Детальне проривне рішення, яке в ТОС називається «ін'єкцією», ми у спільній команді перевіряємо за допомогою Дерева майбутньої дійсності. Встановлюючи в основі дерева знайдене рішення, ми разом перевіряємо, чи призведе воно до Бажаних явищ в бізнесі. Тобто його головне призначення - переконатися (поки в головах і на папері), що знайдене рішення дійсно усуває не менше 70% проблем, які Ви і Ваша команда позначила на самому початку. Також, наше завдання переконатися в тому, що «ліки не гірші від самої хвороби»: чи не викликає нове рішення величезні ризики. За допомогою Дерева майбутньої дійсності ми відразу бачимо, які політики, правила і процедури компанії вимагають зміни.

Щоб всі розробки не залишилися на папері, ми разом застосовуємо певні інструменти Процесів Мислення, що дозволяють створити детальний, послідовний (згідно з пріоритетами) план дій.

Таким чином, Ви отримуєте глибоко продуману стратегію свого бізнесу. Мало того, система роботи в таких проектах побудована так, що дозволяє Вашій команді далі використовувати Процеси Мислення самостійно.

Підводячи підсумки, звертаємо Вашу увагу на те, що за допомогою інструментів Процесів Мислення Ви можете розробляти проривні рішення для свого бізнесу, «пропозиції мафії» (пропозиції, від яких неможливо відмовитися) для своїх клієнтів і постачальників. Ви можете вирішувати будь які дилеми і конфлікти в бізнесі. Також, ці ж інструменти чудово працюють в повсякденному житті.